תורה לשמה

רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה…

יש לימוד שעליו נאמר "העושה שלא לשמה נח לו שלא נברא"[1] ומאידך נאמר "לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות אע"פ שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה"[2]. מוסבר ש"נח לו שלא נברא" הוא רק בלומד על מנת לקנתר[3] או כשאינו מקיים מה שלומד[4]. ויש עוד חילוקי מדרגות: יש הלומד על מנת להתכבד, ויש מיראת העונש או לקבלת שכר, בעוה"ז או בעוה"ב. כל אלו דרגות נמוכות יחסית, ומוטב לא להזדקק להן כלל.

אך הדרגה הגבוהה של "שלא לשמה" היא כשלומד לתיקון נפשו לקשר אותה לקב"ה על ידי התורה, לרוות את צמאונו לה' על ידי "אין מים אלא תורה". על דרגה זו נאמר "לעולם יעסוק אדם בתורה שלא לשמה" כהדרכה לכתחילה, "מעיקרא כי עביד איניש אדעתא דנפשיה קא עביד"[5]. כך התורה נקראת חתן והאדם הלומד נקרא כלה, החתן משפיע לכלה. בזה גופא יש דרגה גבוהה יותר, כשהאדם לומד כדי לתקן את "הנפש הכללית", שרש כל נשמות ישראל, אלא שממילא גם הנפש הפרטית שלו תקבל אור.

אך גם דרגות גבוהות אלו נחשבות יחסית שלא לשמה! "תורה לשמה" באמת היא כשאדם לומד לשם התורה עצמה, לקשר את התורה במקורה באור אין סוף, כמו דוד המלך שהיה מחבר תורה שלמעלה עם הקב"ה[6]. כך הלומד נקרא חתן-משפיע והתורה נקראת כלה-מקבל. דבר זה אפשרי רק לאחר הדרגה הקודמת: תחלה האדם לומד כדי לתקן את נפשו ולהדבק בה' דרך התורה (כאשר התורה היא מעליו), מתוך כך הוא זוכה לגילוי השרש העליון של נשמות ישראל שהוא למעלה מהתורה, "מחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר"[7], ואז הוא נעשה משפיע לתורה[8].

הדרגה הגבוהה של שלא לשמה, לתיקון נפשו, שייכת לעבודת הבינוני. והדרגה של לשמה, לשם התורה, שייכת לעבודת הצדיק. הבינוני אינו יכול להגיע בשלמות לעבודת ה' "לשם יחוד קוב"ה ושכינתיה" בלבד, תמיד יש לו איזו נגיעה לעצמו. רק הצדיק הגמור, המזדהה לגמרי עם הנפש האלקית, יכול "להתחסד עם קונו", לעבוד את ה' לשם שמים בלבד, כבן האוהב את הוריו יותר מעצמו.


[1] ברכות יז, א.

[2] פסחים נ, ב.

[3] רש"י ותוס' ברכות יז, א.

[4] תוס' פסחים נ, ב. תוס' סוטה כב, ב. וראה בכל זה שו"ע אדה"ז הלכות תלמוד תורה ד, ג.

[5] פסחים סח, ב.

[6] ספר הבהיר קצו.

[7] בראשית רבה א, ד.

[8] עד כאן לפי דברי אדמו"ר הזקן בדרושי חתונה (סדור עם דא"ח קכח, א). ומבואר באריכות בספר חתן עם הכלה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ו'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s