דן יחידי

[ז] רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ אוֹמֵר, הַחוֹשֵׂךְ עַצְמוֹ מִן הַדִּין, פּוֹרֵק מִמֶּנּוּ אֵיבָה וְגָזֵל וּשְׁבוּעַת שָׁוְא. וְהַגַּס לִבּוֹ בְהוֹרָאָה, שׁוֹטֶה רָשָׁע וְגַס רוּחַ. [ח] הוּא הָיָה אוֹמֵר, אַל תְּהִי דָן יְחִידִי, שֶׁאֵין דָּן יְחִידִי אֶלָּא אֶחָד. וְאַל תֹּאמַר קַבְּלוּ דַעְתִּי, שֶׁהֵן רַשָּׁאִין וְלֹא אָתָּה.

פירש רבינו עובדיה מברטנורא "אל תהי דן יחידי – אף על פי שיחיד מומחה יכול לדון, מדרכי החסידות הוא שאפילו מומחה לא יהי דן יחידי. ודוקא כשלא קבלוהו בעלי הדין עליהם לדיין, אבל קבלוהו בעלי הדין עליהם, דן יחידי ואפילו מדרך חסידות[א]: שאין דן יחידי אלא אחד – הקדוש ברוך הוא שהוא יחיד בעולמו: ואל תאמר – לחבריך החולקים עליך. קבלו דעתי – שאני מומחה ובלא הצירוף שלכם הייתי יכול לדון: שהן רשאין ולא אתה – הואיל וצירפת אותם עמך ראוי שיפסק הדין על פי הרבים". ומפרש המהר"ל: היכולת לדון היא כאשר הדיין נבדל לגמרי מהנידון, ולכן רק הקב"ה דן יחידי, שהוא "אחד", "נבדל מכל הנמצאים".

"דן יחידי" רומז באופן מובהק לברכת שבט דן ולשמשון המושיע את ישראל, "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל"[ב]. שמשון פעל תמיד לבדו, "דן יחידי" (כ'יחידה מובחרת' לפעולות תגמול). אמנם "אין דן יחידי אלא אחד" אבל שמשון הוא "כאחד", ופירשו חז"ל שרומז לקב"ה שהוא אחד (וכן שמשון נקרא על שם הקב"ה, "כי שמש ומגן הוי' אלהים")[ג], "כיחידו של עולם שאינו צריך סיוע במלחמה" (ולכן שמשון נמשל לנחש, "כל החיות מהלכות זוגות זוגות והנחש אינו מהלך בדרך אלא יחידי")[ד]. אכן, בגלל היותו "דן יחידי" זקוק שמשון לישועה מיוחדת, כדברי יעקב עבורו "לישועתך קויתי הוי'" (הופעה יחידה של שם הוי' בחשך של הירידה למצרים, לאחר 318 פסוקים, מכח הארת שמשון שהוא בחינת "שמש הוי'" כנ"ל). שמשון היה בדרגת "אחד", אך הוא היה "משיח דתהו" ולכן נפל ומת (גם משה רבינו היה תחלה "דן יחידי", אך הוא קבל את עצת יתרו שלא לדון לבדו).

ורמזים בזה: אל תהי דן יחידי שאין דן יחידי אלא אחד = 1044 = שמשון (696) ועוד חצי שמשון (348). שמשון דן יחידי ראשי תבות שדי, ראשי וסופי תבות (שןדןיי) = משיח בן דוד. שמשון עצמו הוא נחש-שפיפן והנה נחש = משיח ו-נחש שפיפן = משיח במילוי, מם שין יוד חית (כלומר שפיפן = חלק המילוי של משיח, מם שין יוד חית) = שמשון יעקב (הכל מכח ברכת-תפלת יעקב)! שמשון נקרא "בדן"[ה], נוטריקון בית דין (דן יחידי כבית דין), והוא בן בלהה = יחידי (בית דין = בדן ועוד י פעמים בלההיחידי שעולה יעקב רחל).


[א] ראה תוי"ט שתמה על זה, אך מקורו בירושלמי כמובא במגן אבות כאן. וכן נקטו הפוסקים בשו"ע חו"מ ג, ג, עיי"ש.

[ב] בראשית מט, טז. ופירש רש"י "דן ידין עמו – ינקום נקמת עמו מפלשתים… ועל שמשון נבא נבואה זו".

[ג] סוטה י, א.

[ד] בראשית רבה צט, יא.

[ה] שמואל-א יב, יא.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ד'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s