פרק ג / תיקון האתה

עֲקַבְיָא בֶן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר, הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים וְאֵין אַתָּה בָא לִידֵי עֲבֵרָה. דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן. מֵאַיִן בָּאתָ, מִטִּפָּה סְרוּחָה, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, לִמְקוֹם עָפָר רִמָ

פירש רבי משה מקוברין "אם תסתכל ותתבונן בג' דברים אלו, אז מה שתאמר 'אתה' בלשון נוכח לפני הקב"ה לא תהיה אמירה זו עבירה. דע מאין באת, ווער ביסטו שיש לך זכיה לומר לפני השי"ת 'אתה'. ולאן אתה הולך, לאן הולך ה'אתה' שאתה מוציא מפיך. ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון, ר"ל קודם שתאמר 'אתה' צריך להתבונן ולעשות דין וחשבון באיזה כח יכולים לומר 'אתה' בלי דחילו ורחימו ר"ל"[א].

כדי לומר לה' 'אתה' לנוכח צריך לתקן את המודעות, להשפיל את המודעות העצמית, להגיע למודעות אלקית, ולבסוף לזכך את המודעות הטבעית. "דע מאין באת" זו התבוננות המביאה לשפלות והכנעה גדולה, תיקון המודעות העצמית, ועל הרקע הזה, 'מי אתה בכלל', ניתן להתחיל לומר 'אתה' לפני ה'. "ולאן אתה הולך", זו התבוננות של מודעות אלקית, לאן ה'אתה' שיוצא מפיך הולך, למעלה מעלה. "ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון", זהו תיקון המודעות הטבעית, לומר 'אתה' מתוך גילוי היראה והאהבה (דחילו ורחימו) הנמצאים בהסתר בכל יהודי ושרשם במה שהנשמה היא "חלק אלוה ממעל ממש".

עקביא בן מהללאל רומז לעקבו של המתפלל (מהלל א-ל). עקב היינו "עקב ענוה יראת ה'" – הכל מתחיל מתודעה של ענוה ושפלות, "מאין באת". מהללאל היינו תכלית התפלה בהלול תמידי, "כל הנשמה תהלל י-ה הללויה", "בכל נשימה ונשימה שאדם נושם"[ב] מתוך מודעות טבעית.

בהמשך לזה נפרש את דברי רבי (בתחילת פ"ב) "הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עברה. דע מה למעלה ממך, עין רואה ואזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים". עקביא בן מהללאל מדבר על התבוננות המתחילה בשפלות האדם, עד שיוכל לומר "אתה" לה'. ואילו רבי מדבר על השגחת ה' על האדם, ולכן יש לפרש את ה"אתה" בדבריו כמוסב על האדם (כפשט המשנה), והיינו שה' פונה אל האדם ואומר לו "אתה" לנוכח! ה' פונה אליך ואומר "אין אתה בא לידי עברה". זאת על ידי "דע מה למעלה ממך", כפירוש הבעש"ט שכל מה שלמעלה הוא 'ממך', ולכן "עין רואה" – ה' רואה את "דע מאין באת" שלך, את השפלות שלך. "ואזן שומעת" – ה' שומע את כוונתך הפנימית כשאתה פונה אליו "ולאן אתה הולך", ה'אתה' שהנך אומר לפני ה' כנ"ל. "וכל מעשיך בספר נכתבים" כפי המודעות שלך ב"לפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים [מעשיך נכתבים בספר הזכרונות לפני המלך]".


ערוך ע"י יוסף פלאי מרשימת הרב. לא מוגה.

[א] תורת אבות (סלונים).

[ב] בראשית רבה יד, ט.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s