חכמה ויראה

משנה ט: רַבִּי חֲנִינָא בֶן דּוֹסָא אוֹמֵר, כֹּל שֶׁיִּרְאַת חֶטְאוֹ קוֹדֶמֶת לְחָכְמָתוֹ, חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת. וְכֹל שֶׁחָכְמָתוֹ קוֹדֶמֶת לְיִרְאַת חֶטְאוֹ, אֵין חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת…

מפרש הברטנורא: "כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו" שלומד כדי להיות ירא חטא (ואז היראה היא קודמת במחשבה, "סוף מעשה במחשבה תחילה"), "חכמתו מתקיימת" כיון "שהחכמה מביאתו למה שלבו חפץ והוא נהנה בה". "וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו", שאינו לומד על מנת לעשות, "אין חכמתו מתקיימת" כי החכמה מונעת אותו לעשות מה שלבו חפץ ולכן הוא מואס בחכמה ועוזב אותה.

בחסידות מוסבר[א]: מהחכמה נובעת התחלת היש, ואילו יראת חטא קודמת במעלה לחכמה כיון שהיא האין, יראה אין סופית מאין סוף ב"ה. ובכל תוספת חכמה והשגה צריך "יראת חטאו קודמת", לאחוז ביראה, דרגת הבלתי-מושג שלמעלה מהחכמה המושגת, והיא המחיה ומקיימת את החכמה.

ועוד בפנימיות[ב], יראת חטא בדרגה הגבוהה ביותר היא הפחד מאפשרות הניתוק מה' יתברך, יראה שלא תיפגם האהבה העזה בינו לה'. האהבה נובעת מהכרה באחדות ה' שהוא הכל והכל הוא, ואילו החטא הוא לשון חסרון וחלל ריקן, כשהאדם מרגיש את מציאותו בתור יש ודבר נפרד. יראה קשורה לכח הראיה, השייך לחכמה בנפש – "איזהו חכם הרואה את הנולד" (ורואה את מה שיוולד מהישות שלו).

ברמז: רבי חנינא בן דוסא (ראשי תבות חבד, חכמה בינה דעת) מלמד שצריך לחבר יראת חטא  עם חכמה. יראת חטא ועוד חכמה = שבת = זך פעמים הוי' (כאשר ראשי התבות יראת חטא חכמה = הוי'. והשאר = הוי' ברבוע). שבת היא יום של חכמה, בטול (מוחין דאבא), ויראת חטא (ככתוב שגם עם הארץ ירא לשקר בשבת), כרמוז בבראשית אותיות ירא שבת. מבואר בקבלה ש"יראת חטא" היא "גבורה דעתיק" – פרצוף 'עתיק יומין' הוא כח התענוג בנפש, סוד ענג שבת. והחכמה כאן היינו תיקון פרצוף 'אריך אנפין' על-ידי שם מה של החכמה, דהיינו תיקון כח הרצון בנפש על ידי הבטול של החכמה[ג].


[א] פרי הארץ פרשת תצוה. התבאר בשיעור ו' אדר תשע"ז (נדפס ב'ואביטה' תצוה-זכור תשע"ז).

[ב] ראה לב לדעת עמ' לח.

[ג] ראה חסדי דוד הנאמנים ח"ו עמ' 149 ואילך.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s