חמשה קנינים

[פרק ו משנה י] חֲמִשָׁה קִנְיָנִים קָנָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָמוֹ, וְאֵלּוּ הֵן, תּוֹרָה קִנְיָן אֶחָד, שָׁמַיִם וָאָרֶץ קִנְיָן אֶחָד, אַבְרָהָם קִנְיָן אֶחָד, יִשְׂרָאֵל קִנְיָן אֶחָד, בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קִנְיָן אֶחָד.

רבי אייזיק מהומיל מסביר בעומק את משנתנו. תחילה הוא שואל: לכאורה המושג "קנין" לא מתאים כאן, קנין פירושו העברת חפץ מרשות מקנה לרשות קונה (ובדרך כלל לא נאמר לשון קנין על זכיה מהפקר), והרי הכל של הקב"ה! מובן שהאדם צריך לקנות את התורה, כמו שם הפרק "קניין תורה", להתאמץ כדי לזכות בתורה, אבל איך ניתן לומר שהקב"ה קונה את התורה או כל דבר אחר?

אומר ר' אייזיק: יש דברים שהם "מתחת למציאות". כלומר, מאז "שבירת הכלים" (בעולם התוהו) כל הדברים החשובים והגדולים נמצאים למטה מן המציאות. משל לזה הוא מה שנמצא בחלום: כאשר אדם רואה דמות בחלום, הדמות הזו שייכת לעולם הדמיון שלו, אי אפשר לומר שהיא לגמרי לא קיימת אלא היא מתחת למציאות.

אם כן, כל הדברים הגדולים המנויים במשנתנו נמצאים "מתחת למציאות", שבויים ותפוסים בידי כח המדמה, בעולם התמורות והדמיון. לכן יש צורך לקנות אותם, לקנות גם מלשון תיקון – להביא אותם אל עולם התיקון. כאשר יוסף הצדיק פותר את החלום, הוא תופר ומחבר את שברי הניצוצות המפוזרים בחלום, ובונה מהם תמונה נכונה ומתוקנת – וכן בנוגע לכל הדברים השבויים ב'חלומות' של העולם הזה (המחשה לכך בתורה – ראו במאמר על המהפכה הרביעית).

ורמזים: במשנה מודגש חמש פעמים "קנין אחד" (מזכיר את "אחד חכם" וכו' בליל הסדר), לומר שכל קנין מגלה את "אחד האמת", קנין אחד = אין עוד מלבדו. חמשה קנינים = תריג, כל התורה כולה[א].

הקבלת הקנינים

כאמור, חמשת הקנינים באים להקנות-לתקן את התוהו שנשבר ונפל למטה מהמציאות. השבירה החלה מספירת הדעת (והמלה דעת עצמה היא לשון שבירה), עיקרה במדות המתחלקים לששה קצוות (חסד גבורה תפארת נצח הוד ויסוד), ואילו המלכות 'התבטלה' ("ארעא אתבטלת"). לכן יש להקביל את הקנינים בפנימיות בדרך זו:

"תורה קנין אחד" – תיקון הדעת (דעת תורה); "שמים וארץ קנין אחד" כנגד יסוד ומלכות (הנכללים יחד בסוד "היכל לבנת הספיר") או יסוד ועטרת היסוד; "אברהם קנין אחד" כנגד חסד וגבורה, אברהם עצמו הוא אהבה אבל בעקדה הוא נשלם גם במדת היראה ("עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה"), 'שתי כנפיים' של אהבה ויראה; "ישראל קנין אחד", כנגד התפארת, "תפארת ישראל"; בית המקדש קנין אחד" כנגד נצח והוד, "והנצח זו ירושלים וההוד זה בית המקדש".

[א] חמשה קנינים ר"ת חק  ושאר האותיות = הלכה למעשה, דין אמת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ו'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s