תלמידי אברהם

כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ הוּא מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים הוּא מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע: תַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה. תַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה…

נפתח ברמז: עין רוח נפש סופי תבות נחש[א]. בלעם הוא הנחש של הקליפה שהולך "לקראת נחשים" ונאלץ להודות "כי לא נחש ביעקב". ואברהם הוא הנחש של הקדושה, נחש = משיח.

רש"י מפרש "עין טובה, שאין לו קנאה על חבירו וחביב עליו כבוד חבירו ככבודו. רוח נמוכה, עניו ושפל ברך. ונפש שפלה, שמשפיל עצמו בין אנשים ומעורב ביניהם ואינו גס רוח. אבל בלעם הרשע היתה בו עין רעה כמו שכתוב 'וישא בלעם את עיניו', רוח גבוהה 'מאן ה' לתתי להלוך עמכם' אלא עם אחרים, נפש רחבה 'אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב'".

כלומר, עין רעה היא קנאה, רוח גבוהה מתבטאת בגאוה ורדיפת כבוד, ונפש רחבה היא תאוה. לפי זה שלש המדות הרעות של בלעם הן ממש דברי המשנה בפרק הקודם "הקנאה והתאוה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם", אלא שהסדר אצלנו הוא קנאה-כבוד-תאוה.

שלשת אלו מקבילים לשלשת הרבדים העיקריים בנפש, מושכל, מורגש, מוטבע: הכבוד, רוח גבוהה לעומת רוח נמוכה – שייך לתיקון המושכל-המוחין (חב"ד). גאוה היא פגם במוחין (גאוה = י-ה, חכמה ובינה); התאוה, נפש רחבה לעומת נפש שפלה – שייך לתקון המורגש-המדות (חג"ת); הקנאה, עין רעה לעומת עין טובה – שייך לתיקון המוטבע (נה"י). דחף אפל של קנאה המביאה למעשים רעים בפועל. אכן, שורש המוטבע הוא בכתר – ולכן הכל מתחיל בעין רעה או טובה, וזהו הסדר במשנה: מתחיל מתיקון העין (כתר ומוטבע), מזה ממשיך לתיקון הרוח (המושכל), ומזה לתיקון הנפש (מורגש).

הביטוי "תלמידיו של" מופיע בעוד מקום בפרקי אבות, "הוי מתלמידיו של אהרן", וכך יש דמות אחת שלילית ושתי דמויות חיוביות. שלשת אלה מצטרפים לסדר של חש-מל-מל, הכנעה הבדלה המתקה: את קליפת בלעם יש להכניע-להשתיק (חש), להזהר שלא להיות מתלמידיו; אברהם אבינו הוא כורת הברית המבדילה (מל מלשון מילה); ואהרן הכהן הוא הממתיק, "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".

[א] עין רוח נפש היא סדרה של מספרים עולין כאשר בסיס הסדרה הוא 132, בלק.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ה'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s