רַבִּי אֶלְעָזָר אִישׁ בַּרְתּוֹתָא אוֹמֵר: תֶּן לוֹ מִשֶּׁלּוֹ שֶׁאַתָּה וְשֶׁלְּךָ שֶׁלּוֹ, וְכֵן בְּדָוִד הוּא אוֹמֵר: 'כִּי מִמְּךָ הַכֹּל וּמִיָּדְךָ נָתַנּוּ לָךְ'.

מדובר כאן על הכרה כפולה בעמידת האדם מול ה': כל חפצי האדם הם של ה', "שלך שלו", כדברי חז"ל "'מי הקדימני ואשלם', מי קִלס לפני עד שלא נתתי לו נשמה? מי עשה לי מזוזה עד שלא נתתי לו בית? מי עשה לי לולב עד שלא נתתי לו דמים?"[א]. אך רבי אלעזר מוסיף ואומר כי גם האדם עצמו שייך לה', "אתה שלו".

בעבודת ה' יש שני יסודות עיקריים: הבטול והשפלות. הבטול הוא תחושה של 'התאיינות' מול ה', עלייה ודבקות באין סוף, ואילו השפלות היא תחושה של ה'אני' הנמוך והחסר-כל מצד עצמו, ככלי ריקן ללא נוכחות ה'. כך יש לפרש בדברי רבי אלעזר: "אתה שלו" היינו הבטול כאשר האדם נשאב באור פני ה'; ו"שלך שלו" היינו עבודת השפלות כאשר היהודי מבין שאין לו מעצמו כלום וכל מה שיש לו הוא מה'.

שם בעל המאמר הוא רבי אלעזר איש ברתותא[ב], סופי תיבות אשרי (מהסוף להתחלה), משורש אשר, שפירושו הליכה בדרך הישר – "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב"[ג]. על ידי העבודה של שפלות ובטול האדם עולה מחיל אל חיל בדרך של פרישה מהרע (שפלות) עד לדבקות בה' (בטול).

שתי דמויות בתנ"ך מבטאות את עבודות השפלות והבטול: משה רבינו מגלם את עבודת הבטול והדבקות בה'. הוא נקרא "איש האלהים"[ד] ודרשו חז"ל "מחציו ולמטה איש, מחציו ולמעלה האלהים"[ה], הוא היה כה דבוק בה' עד שאמרו עליו חז"ל כי "שכינה מדברת מתוך גרונו"[ו]. לעומתו ניצב דוד מלך ישראל, שהעיד על עצמו "והייתי שפל בעיני"[ז] לאחר ש"פיזז וכרכר בכל עוז לפני ה'", והוא מגלם בדרכו ובמעשיו את עבודת השפלות. אכן, רבי אלעזר מסיים "וכן בדוד [המלך] הוא אומר 'כי ממך הכל ומידך נתנו לך'" – פסוק המבטא את עבודת "שלך שלו", עבודת השפלות – "כי ממך הכל".

[א] ויקרא רבה כז, ב.

[ב] לחלק מהמפרשים (מגן אבות לרשב"ץ, ענף יוסף) הוא רבי אלעזר איש בירתא המוזכר בתענית (כד, א) שגבאי הצדקה היו בורחים ממנו משום שאם היו נפגשים היה מביא להם את כל כספו. לפי זה רבי אלעזר היה "נאה דורש ונאה מקיים".

[ג] תהלים א, א.

[ד] דברים לג, א.

[ה] דברים רבה יא, ד.

[ו] מצוטט רבות מחז"ל על פי זהר ח"ג רלב, א, וכן הוא בשמו"ר ג, טו ועוד.

[ז] שמואל-ב ו, כב.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ג'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s