כָּל מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם, וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם? זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם? זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ.

מהמשנה נראה שמחלוקת היא דבר חיובי, כמו שמפרש רבינו  יונה "הכוונה שלעולם יתקיימו במחלוקת, היום יחלוקו בדבר אחד למחר בדבר אחר… ולא עוד אלא שאורך ימים ושנות חיים יוסיפו להם". לעומת זאת, מחלוקת שאינה לשם שמים אין סופה להתקיים כיוון שבמחלוקת הראשונה יתפרדו הניצים וייגמר הקשר ביניהם. יתירה מזו, לפי אחת הגרסאות[א] משנתנו מחוברת למשנה הקודמת, "אהבה שאינה תלויה בדבר אינה בטלה לעולם", ונראה שמחלוקת לשם שמים מקבילה לאהבה שאינה בטלה לעולם! אבל איך יתכן שהמחלוקת תתקיים לעולם? לכאורה, כורח המציאות הוא שאחד הצדדים במחלוקת טועה!

החולקים במחלוקת ראויה עושים זאת "לשם שמים" – למען גילוי שמו של הקב"ה הגבוה משני צדדי המחלוקת, וכך מתברר שלשני הצדדים יש קיום אמיתי. כך למשל בנוגע למחלוקת הקיומית בין הגשמיות לרוחניות: הרי כמו שהקב"ה אינו גשמי ח"ו כך הוא אינו 'רוחני' (שכן כל הגדרה כזו היא מגבילה), ולכן הוא נמצא מעל המחלוקת ומאפשר את שני הצדדים שלה.

הוא הדבר בכל מחלוקת: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים"[ב], ומתברר שאצל ה' יכולות להיות תשובות שונות ושתיהן אמת. החולקים מגלים בדעותיהם השונות את 'צדדיו' השונים של ה' כביכול עד ש"מיני ומיניה יתקלס עילאה [ממני וממנו ישתבח ה']"[ג]. לכן מחלוקתם יכולה להתקיים לעולם, כי ככל שיחלקו כך יתגלה וישתבח שם שמים.

הבעיה מתחילה כאשר צד אחד (לפחות) אינו מנסה לשקף את דעת ה' כפי שהיא למעלה. בעמדה זו מנתק האדם את עצמו מה' ולכן אין סופו להתקיים אלא כדרך העולם שהמחלוקת מכלה את כל צדדיה. זו הסיבה שהדוגמא למחלוקת שאינה לשם שמים במשנה היא "מחלוקת קרח וכל עדתו", ולא "מחלוקת קרח ומשה": משה רבינו לא היה 'צד' במחלוקת כלל, אלא קרח בנה למשה תדמית ועליה הוא חלק. כמו שאמר רבי נחמן מברסלב על החולקים עליו: "עלי אין חולקים כלל, רק הם חולקים על מי שעשה כך כמו שבודים החולקים עליו ועל איש כזה בודאי ראוי לחלוק!"[ד].

[א] מדרש שמואל.

[ב] עירובין יג, ב; גיטין ו, ב.

[ג] סוטה מ, א.

[ד] שיחות הר"ן קפב.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, פרק ה'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s