הוּא הָיָה אוֹמֵר: מַרְבֶּה בָשָׂר – מַרְבֶּה רִמָּה. מַרְבֶּה נְכָסִים – מַרְבֶּה דְאָגָה. מַרְבֶּה נָשִׁים – מַרְבֶּה כְשָׁפִים…

 

מן התורה, אין איסור לאיש לשאת כמה נשים. אמנם משנתנו מזהירה שככלל הדבר אינו רצוי, "מרבה נשים מרבה כשפים". הזוגיות האידיאלית היא גבר אחד עם אשה אחת.

בפנימיות, ה'כשפים' הם עצם המשיכה של גבר אחד להרבה נשים. כל משיכה טבעית בין גבר לאשה צריכה בירור. יש משיכה חיובית המייצרת קשר בריא ועמוק בין בני הזוג, ויש משיכה שלילית ל"שקר החן והבל היֹפִי"[א] – מעין 'כישוף' שבו האדם נמשך אחר הקסם החיצוני. כאשר הגבר מגביר את תאוותו ונושא הרבה נשים, מוכח שמשיכתו אינה משיכה בוֹנָה אלא הרסנית. לפי זה, נפרש את המשנה: מי ש"מרבה נשים" מעיד על עצמו שהוא "מרבה כשפים", שבוי בקסמם של כשפים.

הניגוד לכישוף הנשי הוא הברכה שהיו מברכים בארץ ישראל בחתונה, "לא כְּחָל וְלא שְֹרָק וְלא פִּרְכּוּס – וְיַעֲלַת חֵן"[ב]: הכלה יפה ויעלת-חן כמו שהיא, גם ללא צביעת העיניים (כחל), האודם (שרק) וקליעת השיער (פירכוס). על הגבר להימשך לאשתו בשל מעשיה הטובים ואופיה היחודי, ולא בגלל האיפור החיצוני, ורק אחר כך "אשה יראת ה' היא תתהלל"[ג] – גם במראה החיצוני[ד]. רמז לדבר שראשי-התיבות של "כחל שרק פרכוס" הם כשף, ללמדך שמי שאחוז במשיכה החיצונית שרוי למעשה בכישוף נשי שלילי.

הדרך להימנע מגלישה לכישוף החיצוני, היא חיים זוגיים של גבר ואשה אחת (מונוגמיה). בפרט, יש שלש מצוות מיוחדות לאשה: חלה, שמירת טהרת המשפחה (נִדה) והדלקת נר של שבת (ראשי תבות חנה) – והן מתקנות את הפגם של כש"ף: בקליעת החלה מתקנים את קליעת השיער של האשה – פִּרְכּוּס. בשמירת טהרת המשפחה, בה נזהרים מכל מראה אדום, מתקנים את אודם הפנים – שְֹרָק. בהדלקת הנר המאיר את העיניים מתקנים את כחילת העיניים – כְּחָל[ה].

 

[א] משלי לא, ל.

[ב] כתובות יז, א.

[ג] משלי לא, ל – המשך הפסוק של "שקר החן והבל היפי".

[ד] מהר"ם שיף לכתובות יז, א.

[ה] ראה עוד: יין משמח חלק א' 'האיפור היהודי'.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק ב'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s